!משלוח חינם עד הבית ברכישת אופניים
תחילת תהליך לימודי הרכיבה הוא תמיד מעלה חשש ודילמות, במיוחד כשמדובר בילד הראשון. באופן טבעי עולות שאלות כמו כמה זמן יקח לילד או לילדה ללמוד לרכוב, כמה מאמץ נצטרך להשקיע בתהליך והאם הם בכלל ירצו לרכוב?
החדשות המאכזבות הן שאי אפשר לענות על השאלות האלו, מפני שכל ילד הוא שונה ולכן התשובות עבורו יהיו שונות. אבל החדשות הטובות הן שעם הצעדים הנכונים, נוכל להביא את הילד או הילדה לתהליך הלמידה הקצר ביותר שאפשרי עבורם, להפחית את המאמץ שיידרש מאיתנו כהורים ובעיקר להגדיל באופן משמעותי את הסיכוי שהילד או הילדה באמת ירצו להתקדם ברכיבה – וזה בעצם החלק הכי חשוב בתהליך.
נגיד מראש – המדריך שלנו הוא ארוך ומפורט, ושווה לקרוא אותו בעיון. אבל כדי לעשות את זה קצת יותר נוח, תוכלו גם לדלג לחלקים הבאים:
• מה בעצם צריך ללמוד?
• תחילת הדרך: אופני איזון / אופני רכיבה ראשונה ללא פדלים
• רכיבה עם פדלים ב-3 שלבים
ברחבי הרשת ובין בני המשפחה והחברים תמצאו עוד מגוון של שיטות ללימוד רכיבה, כולל כאלו שיבטיחו לימוד תוך 5 דקות. אנחנו לא מאמינים בקיצורי דרך, אלא בלימוד יסודי והקניית הבסיס בעזרת אופני איזון משלוש סיבות מרכזיות.
לאורך המאמר נסביר את כל השלבים לרכיבה נכונה, החל מאופני האיזון הראשונים ועד לפידול עצמאי לחלוטין. אבל קודם כל, כמה דגשים שאי אפשר לצאת לדרך בלעדיהם.
כדי לוודא שתהליך הלמידה יהיה אידיאלי, ניקח קודם צעד אחורה ונתחיל מהבסיס – להבחין בין המיומנויות והרכיבים השונים שדרושים לצורך רכיבה.
איזון
ללא ספק, הרכיב המרכזי הוא היכולת של הילד לאזן את עצמו בזמן הרכיבה. בתוך האיזון קיים גם מרכיב נוסף – הפנייה. בניגוד לאינטואיציה של הילדים, הפנייה נעשית בעיקר על ידי הטיית הגוף, והזזת הכידון במהלכה היא מינימלית ביותר.
בשלב הראשון, הדבר שהכי חשוב להתמקד בו הוא הרכיבה המאוזנת. לילדים קטנים, מגיל שנה וחצי עד 3, מומלץ להתחיל באופני איזון. אלה אופניים שבנויים מראש ללא פדלים, ומאפשרים לילד או הילדה לצבור מהירות באמצעות דחיפה עם הרגליים – וכך להתאמן על איזון, פנייה ועצירה נכונה. זה כיף גדול עבור מרבית הילדים, אבל זה בעיקר תהליך לימודי הדרגתי ונכון בדרך לאופני הפידול. כדאי להשתמש בהם עד שהילד או הילדה מפתחים יכולת האצה ויציבות מרשימה.
אם לילד או הילדה כבר יש אופני רכיבה ראשונה עם פדלים, אבל הם עדיין מתקשים לשמור על איזון, ניתן להסיר מהם את הפדלים ולהתייחס אליהם כאופני איזון לכל דבר – עד שהם "יתפסו את זה" ותרגישו שהגיע הזמן להחזיר את הפדלים.
למה לשים לב?
אתגרים ותרגולים נוספים
אתגר ראשון – הנטייה לנטייה:
השימוש בגלגלים הוא חדש לילד או הילדה, ופעמים רבות הם יגלו נטייה לנטות לאחד הצדדים. הדבר הראשון שחשוב לוודא הוא שגובה המושב אכן מאפשר להניח את הרגליים על הקרקע במקרה של חוסר איזון, וכך למנוע נפילה מיותרת. אחרי שווידאתם את זה, כדאי ללוות מעט את הילד ולעודד אותו לפתח איזון. כל מה שצריך זה להסב את תשומת הלב שלו ולתת חיזוקים חיוביים – השאר יבוא מעצמו.
אתגר שני – ישיבה:
בעיקר בגיל צעיר, ילדים נוטים לפעמים לעמוד מעל הכיסא ולא לשבת (לנוח עליו). גם כאן, צריך לעודד אותם לשבת על הכיסא בנוחות ולייצר תנועת דחיפה עם הרגליים. ברגע שהילד או הילדה לומדים לשבת על הכיסא נכון ולצבור מהירות, חשוב לעודד אותם להרים רגליים כדי שילמדו לאזן את עצמם (ממש כמו ברכיבה על אופניים).
אתגר שלישי – פניות חדות:
לחלק מהילדים יש נטייה לסובב את הכידון בחריפות תוך כדי תנועה. זו כמובן פעולה שגויה, ויש צורך להתרגל לפנייה באמצעות הטיית הגוף והמשקל במקביל לתזוזה עדינה של הכידון. כדאי ללוות את הילד או הילדה תוך כדי פנייה כדי לעזור להם להבין איך עושים זאת ולהתרגל לתחושה.
בנוסף, יש ילדים שמזיזים את הכידון ימינה ושמאלה בתנועות מהירות וקטנות תוך כדי רכיבה בקו ישר. אין בכך סכנה מיוחדת כל עוד הם יכולים לבלום נפילות באמצעות הרגליים, אבל זו תנועה מיותרת שכדאי לעודד את הילד או הילדה להימנע ממנה. אם הם אומרים שזה נועד לשמור על יציבות – כדאי להסביר שלמרות שזה יישמע להם מוזר, האיזון יגיע מהגדלת התנופה ולא מהזזה של הכידון.
אתגר רביעי – עצירה:
האתגר האחרון, ואולי הקשה ביותר באופני האיזון, הוא ללמד את הילד או הילדה לעצור. לא עם הרגליים, אלא עם מעצורי היד. בתור התחלה, בקשו מהילד או הילדה להניח את כפות הידיים על המעצורים וללחוץ עליהם בזמן שהם יושבים על האופניים (לא תוך כדי תנועה), כדי להתרגל לפעולה. בזמן רכיבה חשוב להזכיר ללחוץ על מעצורי היד כדי לעצור ולהעיר לילד או הילדה אם הם עוצרים עם הרגליים. גם אם זה יקח קצת זמן – כל עוד תקפידו להזכיר, הם כבר ילמדו לעצור נכון.
מתי לעבור לאופני פידול?
עברתם את שלבי האימון והילד או הילדה שולטים באופן מושלם באופני האיזון? קודם כל, החמיאו להם על המאמץ וההתמדה שהם הפגינו עד כה. לפני שתעברו לאופני הפידול – ודאו שהשליטה היא מלאה, ובעיקר הקפידו על עצירה נכונה עם מעצורי היד בלבד. זה יקל עליהם מאוד בהמשך. אם הילד או הילדה מילאו את כל השלבים וצלחו את כל האתגרים – זה הזמן לעבור לאופני הפידול (או להחזיר את הפדלים, אם עשיתם את התהליך באמצעות אופני רכיבה ראשונה ללא פדלים).
הגיע הרגע שלו חיכינו כל הזמן – תחילת רכיבה עם פדלים! כשבוחרים את אופני הרכיבה הראשונה, חשוב לוודא שהם מותאמים למידות הגוף של הילד או הילדה, ורצוי שיהיו כמה שיותר קלי משקל. הורים רבים מחפשים אופניים מעט גדולים יותר שניתן יהיה "לגדול אליהם" – אבל אנחנו ממליצים בחום להימנע מזה.
חשוב לזכור שאופניים גדולים מדי עשויים לדרוש מהילד או הילדה מאמץ לא סביר שיגרום להם לחוסר נוחות, לנפילות מיותרות ולרתיעה כללית מרכיבה. במקום לקנות אופניים גדולים מדי, אנחנו ממליצים לבחור באופניים שמאפשרים שימוש לטווח רחב יחסית של גבהים.
בנוסף, אנחנו ממליצים להשתמש באופניים עם מנגנון גלגל חופשי שמאפשר לסובב את הפדלים אחורה. ראשית, זה מאפשר לילד או הילדה להכין את הפדלים לפוזיציה הנכונה. שנית, הרבה פעמים בתחילת הלמידה הילדים טועים ומסובבים את הפדלים אחורה במקום קדימה. אם לא יהיה לאופניים מנגנון גלגל חופשי – האופניים ייעצרו, הילדים יחוו תסכול והסיכוי לנפילה יגדל.
אחרי שמצאנו את אופני הילדים המושלמים, בואו נתחיל עם שלושת השלבים לרכיבה נכונה.
אתגרים ותרגולים נוספים
אתגר ראשון – הילד מתקשה לאזן את עצמו ולסובב את הפדלים בו זמנית
הרבה ילדים וילדות מתקשים בהתחלה להניח את הרגליים על הפדלים לאחר התאוצה הראשונה. התגובה תהיה בדרך כלל הפניית המבט כלפי מטה ועצירה – מה שמקשה כמובן על האיזון. חשוב לזכור ולהסביר לילד שאופניים הרבה יותר יציבים כאשר הם בתנועה, ועל כן אם הוא מתקשה – ההמלצה היא לדחוף אותו בעדינות מהגב או מהעורף תוך שהוא שומר על איזון. כך נוכל לאפשר לו זמן ארוך יותר להניח את הרגליים על הפדלים בצורה נכונה. יש לחזור על התהליך מספר פעמים עד שהילד או הילדה יתרגלו.
אתגר שני – הילד מתקשה לפדל קדימה
ילדים רבים מתקשים להבין את תנועת הפידול הנכונה. הם מצליחים לאזן את עצמם ולהעביר את הרגליים לפדלים, אבל לא מצליחים לייצר את התנועה הסיבובית. למעשה, פעמים רבות התנועה הטבעית להם תהיה דווקא לסובב את הפדלים אחורה. ייתכן גם שתראו שהילד מסובב את הפדלים קדימה, אחורה ושוב קדימה. גם במקרה הזה, אנחנו ממליצים לתמוך את הילד תוך כדי תנועה ולעודד אותו לסובב את הפדלים תוך כדי.
אם זה לא עזר, כדאי מאד לייצר "טריינר" שיאפשר לילד או הילדה לשבת על האופניים ולפדל בלי שהם זזים. בקשו מהילד לשבת על האופניים, החזיקו אותו בצורה יציבה והרימו את הגלגל האחורי בלבד. כעת, בקשו ממנו לפדל כדי שיבין את התנועה הנכונה. מומלץ לעשות זאת יחד עם מבוגר נוסף אם ניתן. זה אימון שאמנם קשה לבצע לאורך הזמן, אבל הוא מאוד אפקטיבי ובדרך כלל כמה תרגולים יעשו את העבודה.
דרך נוספת להתמודד עם אתגר הפידול היא שימוש במוט מייצב שמתחבר לאופניים. עם זאת, אנחנו מאמינים שאם עושים את התהליך נכון ומדויק, ואם התחלתם עם אופני איזון איכותיים, לא תצטרכו לעשות בו שימוש.
בסופו של דבר, זכרו שללמד את ילדכם לרכוב לא חייב להיות דבר מסובך או מלחיץ. 10 דקות, שבוע או חודשיים – באמצעות הטיפים שנתנו במאמר, ילדים לומדים לרכוב. אבל כמו בכל דבר אחר, הקטנים שלכם ילמדו את הכישורים החדשים וישלטו בהם כאשר הם יהיו בשלים לכך. שמרו על סבלנות והקפידו על חיזוקים חיוביים, זה הדבר החשוב ביותר שאפשר לעשות כדי להביא להצלחה משותפת שלכם ושלהם!